Concertprogramma

Haffner Symphonie - W.A. Mozart

W.A. Mozart In de zomer van 1782 ontving Wolfgang Amadeus Mozart de opdracht om een werk te componeren voor Sigmund Haffner. Kort daarvoor was Mozarts "Entführung aus dem Serail" met succes in première gegaan en daarom greep Mozart nu de kans om een dergelijk muziekstuk te componeren. Omdat Mozart maar weinig tijd had om het stuk te componeren, deed hij zijn uiterste best om een aantal delen te schrijven. Het werk dat hier uit resulteerde was zeer in de stijl van de Weense klassieken. Mozart heeft een aantal keren zijn compositie aangepast en instrumenten toegevoegd. De versie die wij kennen is de versie uit 1783. En deze wordt nog altijd uitgevoerd.

Het werk opent met een statig allegro, oorspronkelijk een mars, waarin de toon wordt gezet voor de rest van de compositie. In het andante spelen de eerste violen een belangrijke rol. Ze vormen een duurzaam continuüm en worden daarbij ondersteunt door de tweede violen en de altviolen. Na een kort middendeel wordt de dialoog van de eerste violen nog een keer herhaald. Het menuet daarentegen is een statige dans. En dat is duidelijk te herkennen in dit deel. De melodie is voor de strijkers en de blazers, die elkaar afwisselen. Tenslotte volgt het presto, een zeer virtuoos deel, dat triomf en vrijheid uitstraalt. Mozart schreef over de symfonie het volgende: "das Erste Allegro muß recht feüerig gehen, das lezte, so geschwind als es möglich ist."

Cantate "Arianna a Naxos" – J. Haydn

J. Haydn In 1789 schreef Haydn een cantate voor sopraan en piano. Deze cantate, in de vorm van een scena beschrijft een deel uit de Griekse mythe Ariadne. De mythe vertelt hoe Ariadne wordt achtergelaten op het eiland Naxos door haar geliefde Theseus, nadat hij de Minotaurus op Kreta heeft verslagen.

De cantate bestaat uit vier delen. Na de uitvoerige prelude, beelden het eerste recitatief en aria het onbegrip en ongerustheid van Ariadne uit, die naar haar geliefde verlangt. Zij smeekt de Goden om Theseus aan haar terug te geven, maar tevergeefs. Het tweede recitatief beschrijft haar wanhoop, maar desondanks blijft ze nog hopen op de terugkeer van Theseus. Uiteindelijk beseft ze dat Theseus niet zal terugkeren, en wenst ze te sterven om zo uit haar lijden verlost te worden.

Het is kenmerkend voor het einde van de cantate dat deze bitterheid in bitterzoet omslaat als Haydn bij het laatste akkoord moduleert van mineur naar majeur. Dit geeft een zeer bijzonder effect aan het werk.

Het Tegels Symphonie Orkest zal dit werk uitvoeren samen met soliste Fenna Ograjensek.

Fenna Ograjensek

Fenna Ograjensek Fenna Ograjensek , mezzo sopraan, komt uit Nederland en behaalde haar Masters in Music aan het Maastrichtse conservatorium en een Graduate Diploma aan The Juilliard School in New York. Haar repertoire bevat rollen als Prinz Orlofsky in Die Fledermaus, Charlotte in Werther en Dorabella in Cosi fan tutte. Ze heeft opgetreden met Opera Zuid in Monteverdi's L'Orfeo en Puccini's La Fanciulla del West.

Van 2004 tot 2006 was Fenna een Young Artist bij de Florida Grand Opera in Miami en trad op als Dinah, Kate Pinkerton, Dritte Dame, Alisa, Wowkle en Giovanna. In the Young Artist Scene Showcase was ze Dulcinée, Maddalena, Béatrice en Giovanna Seymour.

In de zomer van 2005 was ze Moppett/First Wild Goose in Britten's Paul Bunyan met Central City Opera en vervolgde die rol in de herfst met Opera Omaha.

Haar concertrepertoire bevat naast componisten als Bach en Händel, Mozart's Requiem met het Orchestra of St. Luke's in Carnegie Hall, Mozart's Grosse Messe met de One World Symphony in New York, Mahler's Rückert Lieder met het Nederlands Promenade Orkest, Des Knaben Wunderhorn in Alice Tully Hall, New York en Mahler's Lieder eines fahrenden Gesellen in Maastricht.

Ook in het 20ste eeuwse repertoire voelt Fenna zich thuis en ze verscheen in uitvoeringen van o.a. Pierrot Lunaire, Infinito Nero met Muziektheater Transparant en Aap verslaat de Knekelgeest met Zomeropera Alden Biesen.

Afgelopen zomer speelde zij Dorabella bij het New Jersey Opera Theater, waar ze werd aangeprezen door publiek en pers ("... Ms. Ograjensek sang with solid control and a distinctive sound ... especially Fenna Ograjensek (Dorabella) had a wonderful way of projecting her characters' most unguarded moments, which allowed Mozart to transcend the stage and enter your consciousness.")

Vanaf de herfst 2006 heeft Fenna zich weer in Europa gevestigd. Op het programma staan o.a. Zweite Dame in Mozart's Zauberflöte en Suzy in La Rondine in de Amsterdam RAI en 2e Nymf in Dvorak's Rusalka bij Opera Zuid.

Ouverture Egmont - L. van Beethoven

L. van Beethoven Egmont op. 84 werd gecomponeerd in 1810 en maakt deel uit van de muziek voor een tragedie van Goethe. Het is zonder meer een van de beste ouvertures van Beethoven. In dit werk is rechtvaardigheid en nationale vrijheid een hoofdthema. Het werk gaat over de oorlog met Spanje, waarin graaf Egmont een grote rol speelt. Hij weigert voor de Spaanse dreiging te vluchten en wil zijn ideaal, de vrijheid, niet opgeven. Ondanks alle inspanningen wordt hij toch gevangen genomen en ter dood veroordeeld. De muziek uit Egmont, vooral de ouverture, die door het orkest wordt uitgevoerd, is zelfs nu nog, een van de meest uitgevoerde werken.

Symfonie nr. 1 - L. van Beethoven

L. van Beethoven De eerste symfonie van Beethoven lijkt op het eerste gezicht eenvoudig, maar dat is een misvatting. Volgens Schumann kon Beethoven’s genialiteit gedemonstreerd worden door zijn laatste symfonie, maar ook net zo goed door zijn eerste.

Het begin van de symfonie kan worden gezien als een muzikale grap; de luisteraar wordt op het verkeerde been gezet door gebruik te maken van akkoorden in de verkeerde toonsoort. Het tweede deel is een adagio, maar wordt sneller gespeeld dan normaal gebruikelijk is voor adagio. Het menuet is in dat opzicht ook opmerkelijk; het tempo ligt zo hoog dat het meer op een scherzo (grap) lijkt! Ook het vierde en laatste deel begint met een verrassing voor de luisteraar door de langzaam opbouwende toonladders naar het allegro toe. Dit laatste deel is bijzonder sonoor, krachtig en vormt een prachtige finale voor deze symfonie.