Gezamenlijk concert TSO/VSO

Op 14 november gaven het TSO en VSO samen een concert in de Haandert in Tegelen. Dit was het eerste gezamenlijke concert sinds het Overbruggingsconcert van 1995. Een raambiljet van het concert is hier te vinden.

Op dit concert werden een viertal werken ten gehore gebracht:

Puccini: Preludio Sinfonico

Giacomo Puccini Preludio Sinfonico (1876) van Puccini wordt nogal eens verward met de Preludio Sinfonico uit 1882. Thema’s uit dit werk duiken weer op in Puccini’s eerste opera’s 'Le Villi' en 'Edgar' en in het lied Avanti Urania.

In de Preludio Sinfonico is al een duidelijke Puccini-stijl merkbaar. De zachte, elegische inleiding, de subtiele melodiek, de afwisselende, interessante instrumentatie, de opvallende details op onverwachte plekken, de organische structuur: het zijn kenmerken die vooruitwijzen naar Puccini’s grote volwassen opera’s als Manon Lescaut en La bohème.

Dit werk zal worden uitgevoerd door beide orkesten samen.

Hummel: Trompetconcert in Es

Dit werk wordt uitgevoerd door het VSO met als solist Bas van Gestel. Meer informatie over dit werk is te vinden op de concertpagina van het VSO.

Bizet: Carmen

Georges Bizet De opera Carmen (1875) van de componist Bizet is naar onze mening een van de grootse opera's allertijden, maar daar dachten de Fransen toen het in première ging in Parijs wel anders over. De opera werd na uitvoering in 1875 hevig bekritiseerd door het conservatieve Franse publiek. De passie die het stuk naar voren bracht was ronduit brutaal en de gevreesde Duiste invloeden deden het Franse volk walgen. Alleen de 'mars van de toreador' leek het publiek wat aan te spreken. Het zwierige en opgewekte deel kwam nog iets in de richting van de Franse Klassieke Stijl.

Wij zullen uit deze opera een aantal delen ten gehore brengen. Allereerst is dat de Prélude, die statig opent. Hierna volgt de Aragonaise, die in opgewekte 3/8 maat het publiek naar zich toe weet te trekken. Als laatste spelen we Les Toreadors, dat een zeer mooie afsluiter vormt voor dit werk.

Dit werk zal worden uitgevoerd door beide orkesten samen.

Mendelssohn: Symphonie nr. 5

Felix Mendelssohn-Bartholdy De 'Reformation Symphonie' van Mendelssohn werd geschreven ter gelegenheid van de 300ste verjaardag van de rijksdag in Augsburg. Pas lang na deze feestdag werd de symfonie gepubliceerd als symfonie no. 5 van Mendelssohn, alhoewel het pas de tweede echte symfonie van Mendelssohn was.

De opening van deze symfonie wordt gekenmerkt door uitdagende en statige klankkleuren, waarin de blazers het stuk naar een prachtige koraal voeren. Daarna keert de rust in het stuk weer terug om over te gaan in het 'allegro con fuoco', dat duidelijk veel energie en vuur uitstraalt. Als contrast keert het stuk dan plotseling terug naar het 'andante' van het begin welk volgens kenners veel weg heeft van de 9e symfonie van Beethoven.

Het tweede deel is een vrolijk, opgewekt deel en begint rustig. Het thema uit het begin van dit deel blijft terug komen en wordt door een aantal instrumentengroepen gespeeld. Het middenstuk van dit deel wordt gekenmerkt door fraaie melodielijnen en open passages, waarin de hobo's en de celli als groep mooi kunnen soleren.

Het derde deel van deze symfonie is treurig en bedroefd, waarbij vooral veel rust wordt uitgestraald. Dit deel is geschreven voor strijkers, fluiten en fagotten, maar meer naar het einde van dit deel komen er langzaam meer blazers bij. Zo wordt langzaam de overgang naar het vierde en laatste deel gemaakt. Een zachtaardige fluitsolo zorgt voor een subtiele overgang in de koraal 'ein feste Burg ist unser Gott'. Langzaam voegen zich meer blazers bij het werk om in het laatste 'allegro' samen met het hele orkest te schitteren tot aan het einde van het werk.

Deze afsluiter van het concert zal worden uitgevoerd door het TSO.